Koken, bakken en braden. We doen het zo goed als dagelijks. We proberen 'gezonde vetten' te gebruiken, maar deze vetten bevatten ook een heleboel calorieën die we ongemerkt opeten.

Welke vetten?

De vloeibare vetten zijn meestal beter. Olie en vet is een combinatie van verzadigde en onverzadigde vetzuren. Vloeibaar vet bevat vaak meer onverzadigde vetzuren die ons slecht cholesterolgehalte kunnen verlagen, wat zeer gezond is voor je. In het lichaam zijn de onverzadigde vetzuren dus zeer positief, maar daarbuiten zijn het vetten die snel oxideren en bij aanraking met zuurstof niet goed blijven.

Olijfolie is gezond, maar in extra virgine olijfolie kan je niet bakken. Dit gaat te snel verbranden waardoor het niet lekker smaakt. Gewone olijfolie en zonnebloemolie zijn vrij goede vetten om in te bakken, maar ze zijn vrij calorierijk. Arachideolie zit vaak in een wok olie omdat het sterk kan verhit worden en het bevat ook veel onverzadigde vetzuren.

Velen denken nog altijd dat kokosolie gezond is, maar het bestaat voor 80% uit verzadigde, dus ongezonde, vetzuren. Daarnaast bevat kokosolie weinig vitamines integenstelling tot olijf of zonnebloemolie.

1 van de gezondste olies om te bakken is koolzaadolie of raapzaadolie. Het bevat het laagste percentage onverzadigde vetzuren van alle plantaardige oliën. Het bevat veel Vitamine E, K, antioxidanten, waardevolle omega-3 en omega-6 vetzuren en een hoog gehalte onverzadigde vetzuren. Maar zoals alles, gebruik het met mate. Koolzaadolie is alleen gezond in beperkte mate en moet je maar het nodige gebruiken zodat je goed kan bakken en braden of puur voor de smaak want vet is natuurlijk een smaakdrager.

De antioxidanten in koolzaadolie, gaan de strijd aan tegen vrije radicalen

Koolzaadolie heeft een hoge warmtetolerantie, tot 180°C. Alsook een hoog rookpunt, waardoor alle stoffen in de olie behouden blijven.

Hoeveel vetten?

Vetten haal je dagdagelijkse uit je evenwichtige voeding. De vetten waarin je bakt en braad of die je gebruikt voor dressings, zijn toegevoegde vetten die in principe niet nodig zijn. Beperk dus altijd de hoeveelheid vetten. Dit kan je doen door een spray te gebruiken die direct je volledige pan bedekt of je volledige salade. Zo heb je minder nodig en is je olie overal waar hij moet zijn.

Goeie baksprays?

Die hebben we in ons gamma genomen. Omdat je bij je gezonde maaltijden nood hebt aan een goede olie om te koken, die je ook goed kan portioneren.

Aan onze baksprays, zijn heerlijke smaken toegevoegd om het koken nog makkelijker te maken.

Ontdek onze vier cooking sprays:
- knoflook
- boter
- chili
- italiaanse kruiden

Betaalmogelijkheden
Creditcard Bancontact KBC Belfius Apple Pay
© 2021 by Lignavita